Παρασκευή, 18 Φεβρουαρίου 2011

Πληρώσαμε τα νέα υποβρύχια 50% παραπάνω από τους Τούρκους

Η Αγκυρα τα πήρε στη μισή τιμή, εμείς το ξέραμε, αλλά ο υπουργός Αμυνας προτίμησε να μη διαρρεύσει το παραμικρό στην κοινή γνώμη, προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις

Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΠΡΟΣΦΑΤΩΣ συμφώνησε με τους Γερμανούς της ThyssenKrupp τη ναυπήγηση έξι υποβρυχίων τύπου 214. Ενώ όμως τα υπό κατασκευή τουρκικά υποβρύχια είναι πανομοιότυπα με τα τέσσερα ελληνικά σκάφη τύπου 214 τα οποία έχουν ήδη χτιστεί με βάση την «αμαρτωλή» σύμβαση του 2000 και ακριβώς ίδια με τα άλλα δύο υποβρύχια «Παπανικολής» που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ παρήγγειλε το 2010, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά.



Η Τουρκία αγόρασε τα ίδια υποβρύχια από τους Γερμανούς σε τιμή 50% χαμηλότερη από το τίμημα που συναίνεσε να πληρώσει ανά υποβρύχιο η Ελλάδα… Προφανώς αντιλαμβανόμενος ότι η επιλογή της κυβέρνησης να προχωρήσει στην αγορά των υποβρυχίων με «καπέλο» 50% θα προκαλούσε χιονοστιβάδα αντιδράσεων, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος έδωσε οδηγίες στη στρατιωτική ηγεσία για χειρισμό του θέματος με λεπτότητα και επικαλέστηκε το απόρρητο, προκειμένου να μη διαρρεύσει το παραμικρό στην κοινή γνώμη.


Για τη ναυπήγηση των έξι υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής», η τουρκική κυβέρνηση συμφώνησε να καταβάλει στη γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems συνολικά 2 δισ. ευρώ, δηλαδή η Αγκυρα αγοράζει το κάθε σκάφος σε τιμή λίγο μεγαλύτερη από 333 εκατ. ευρώ.


Τα ίδια ακριβώς υποβρύχια έχει αγοράσει και η ελληνική πλευρά. Το 2000 υπέγραψε τη σύμβαση «Αρχιμήδης» για τη ναυπήγηση τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214, με κόστος 2 δισ. ευρώ (με τις αναπροσαρμογές), δηλαδή περίπου 500 εκατ. ευρώ το κάθε σκάφος. Ή αλλιώς 167 εκατ. ευρώ «καπέλο» για κάθε υποβρύχιο σε σχέση με την τιμή που προσέφεραν οι Γερμανοί στους Τούρκους.


Το 2010 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποδέχτηκε να ξεκινήσει σταδιακά η παράδοση των τεσσάρων υποβρυχίων τα οποία στο παρελθόν είχαν σοβαρές αποκλίσεις από τις συμφωνημένες προδιαγραφές προβλήματα πλοϊμότητας και ευστάθειας.






Παράλληλα, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας μετέτρεψε παλαιότερη σύμβαση εκσυγχρονισμού δύο εκ των υποβρυχίων τύπου 209 που έχει σήμερα στον στόλο του το Πολεμικό Ναυτικό σε νέο συμβόλαιο ναυπήγησης ακόμη δύο υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής».
Η απόφαση αυτή συμβασιοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2010. Τότε το υπουργείο Εθνικής Αμυνας συμφώνησε να αγοράσει δύο νέα υποβρύχια τύπου 214, πανομοιότυπα με τα υπό ναυπήγηση τουρκικά σκάφη, στην τιμή του 1 δισ. ευρώ, δηλαδή συναίνεσε να εκταμιευτούν 500 εκατ. ευρώ για κάθε καινούριο σκάφος. Με απλά λόγια, η Ελλάδα αγοράζει τα ίδια γερμανικά υποβρύχια που χτίζουν και οι Τούρκοι με τίμημα 50% μεγαλύτερο. Τον Μάρτιο του 2010, προτού ακόμη υπογραφεί η συμφωνία-πλαίσιο με τους Γερμανούς και τους Αραβες, αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού προειδοποίησαν επισήμως τον υπουργό Αμυνας ότι η Τουρκία προχώρησε στην προμήθεια των ίδιων υποβρυχίων τύπου 214 σε τιμή 50% μικρότερη από τη δήθεν προνομιακή που προσέφερε η Thyssen στην Ελλάδα. Η «καταγγελία» έγινε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Συμβουλίου Αμυνας στις 11 Μαρτίου του 2010. Αυτή η επισήμανση λαμβάνει ιδιαίτερη σημασία. Διότι την περίοδο εκείνη ο υπουργός Αμυνας και η κυβέρνηση απέκρουαν τις επικρίσεις που δέχονταν με το επιχείρημα ότι η αρχική συμφωνία-πλαίσιο δεν είναι δεσμευτική και επιχειρούσαν να καθησυχάσουν την κοινή γνώμη ότι έως την υπογραφή της τελικής σύμβασης θα γίνονταν βελτιώσεις με τέτοιον τρόπο ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον. Η υπογραφή της τελικής συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, των Γερμανών της ThyssenKrupp και των Αράβων -βασικών μετόχων πλέοντων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έγινε τον Οκτώβριο του 2010. Η ελληνική κυβέρνηση με τις υπογραφές των υπουργών Αμυνας και Οικονομικών παρήγγειλε δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 έναντι τιμήματος 1 δισ. ευρώ. Και όπως επισημαίνει με κάθε ευκαιρία ο κ. Βενιζέλος, «η αναθεωρημένη και ισχύουσα πλέον σύμβαση για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού συνήφθη με τον νόμο 3885/2010». Αρα η σύμβαση έχει επικυρωθεί από την πλειοψηφία της Βουλής και έχει ισχύ νόμου, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό σε ενδεχόμενη διερεύνηση πολιτικών ευθυνών.






Το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτει σήμερα ότι στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Αμυνας (ΣΑΜ) στις 11 Μαρτίου του 2010 ανώτερος αξιωματικός είχε προειδοποιήσει τα μέλη της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του Πενταγώνου ότι η Ελλάδα αγοράζει τα υποβρύχια σε πολύ υψηλότερη τιμή συγκριτικά με αυτή που πέτυχαν οι Τούρκοι.


Υπό την προεδρία του κ. Βενιζέλου, τα μέλη του ΣΑΜ (δηλαδή ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας κ. Πάνος Μπεγλίτης, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, οι αρχηγοί του Στρατού, του Ναυτικού, της Αεροπορίας και ο τότε γενικός διευθυντής Εξοπλισμών κ. Ευάγγελος Βασιλάκος) καλούνταν να εγκρίνουν τη συμφωνία-πλαίσιο (framework agreement) με τη γερμανική ThyssenKrupp για την παραλαβή τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214, τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Abu Dhabi Mar και την κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής», αντί του εκσυγχρονισμού ισάριθmων παλαιότερων σκαφών.


Οι διάλογοι στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Αμυνας στις 11 Μαρτίου του 2010 είναι αποκαλυπτικοί και παρατίθενται όπως αποτυπώνονται στα επίσημα πρακτικά. Τονίζεται πως το «ΘΕΜΑ» έχει παραλείψει τα αποσπάσματα των πρακτικών που αφορούν σε θέματα εθνικής ασφάλειας.
Αξιωματικός: Κύριε υπουργέ, θα ήθελα απλά να ρωτήσω αν έγινε κάποια σύγκριση με τις τιμές που πούλησαν στους Τούρκους. Γιατί και από τα μέσα ενημέρωσης και από το Α2 του ΓΕΝ έχουμε πάρει την πληροφορία ότι το κόστος για έξι υποβρύχια ήταν 2 δισ. ευρώ. Που σημαίνει πολύ χαμηλότερη τιμή από αυτή στην οποία αγοράζουμε εμείς τώρα.
Υπουργός Εθνικής Αμυνας: Δεν ετέθη το θέμα αυτό, γιατί δεν μου το είχατε θέσει. Τώρα που μου το θέτετε, μου το είπε νωρίτερα και ο κ. Βασιλάκος, θα το θέσω στους Γερμανούς, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να λάβουμε μια ελέγξιμη απάντηση. Διότι κάθε σύμβαση έχει τις ιδιομορφίες της, όρους ναυπήγησης, λεπτομερή τεχνικά χαρακτηριστικά, εξοπλισμούς, χρονοδιαγράμματα και βεβαίως εξαρτάται αν μιλάμε για τιμές με προσαρμογές ή τιμές χωρίς προσαρμογές. Θα ζητήσω όμως από τη γερμανική πλευρά να μας δώσει όλες τις αναγκαίες εξηγήσεις, διότι πρέπει να έχουμε και την καλύτερη τιμή από κάθε άποψη.






Ευάγγελος Βασιλάκος (τέως γενικός διευθυντής Εξοπλισμών): Αν μου επιτρέπετε μια προσθήκη στην απάντησή σας, κάτι το οποίο έχετε επισημάνει από την αρχή της παρουσίασής σας εδώ, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη σε αυτό το πλαίσιο και πολιτικές παράμετροι. Δεν είναι τόσο απλό το ότι -νομίζω ότι μπορώ να το πω ευθέως εδώοι Γερμανοί πούλησαν τα ίδια υποβρύχια που πούλησαν στην Ελλάδα και στους Τούρκους. Αυτό, πέρα από το επιχειρησιακό κομμάτι, δηλαδή ότι μια εταιρεία πουλάει τα ίδια οπλικά συστήματα και στην Ελλάδα και στην Τουρκία, προφανέστατα έχει και μια πολιτική διάσταση.
Υπουργός Εθνικής Αμυνας: Η αλήθεια είναι ότι, υπό την έννοια αυτή, θα μας ξένιζε και η απόκτηση αεροσκαφών τύπου F16 από την Τουρκία.
Ευάγγελος Βασιλάκος: Είναι λίγο διαφορετική η πολιτική στάση των ΗΠΑ στην περιοχή, απ’ ό,τι είναι της γερμανικής πλευράς. Βεβαίως είναι ιδιωτική εταιρεία, αλλά για παράδειγμα, κύριε υπουργέ, τα άρματα Leopard πολύ δύσκολα -κατά την άποψή μουθα τα πουλήσει η εταιρεία στους Τούρκους, αυτά που πούλησε σε εμάς, και εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι δεν θα το πράξουν ποτέ.


Υπουργός Εθνικής Αμυνας: Δεν θα το πράξουν οι πωλητές ή οι αγοραστές;
Ευάγγελος Βασιλάκος: Οι πωλητές. Εχει σημασία να δημιουργείται μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον προμηθευτή και στον αγοραστή, που στη δική μας περίπτωση είναι οι Ενοπλες Δυνάμεις.
Υπουργός Εθνικής Αμυνας: Θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτά θα έπρεπε να έχουν συζητηθεί πριν την υπογραφή των αρχικών συμβάσεων, διότι αυτού του είδους οι όροι πρέπει με κάποιο τρόπο, έστω και λανθάνοντα, να διασφαλίζονται την κρίσιμη στιγμή και όχι να βρισκόμαστε στη δυσκολία στην οποία βρισκόμαστε τώρα αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση του υπουργείου με τις συμβάσεις καταγγελμένες, τα ΕΝΑΕ στα όρια της πτώχευσης, το Δημόσιο να έχει καταβάλει πλέον των 2 δισ. ευρώ και να μην έχει στα χέρια του τίποτα, με το υποβρύχιο «Παπανικολής» εγκαταλελειμμένο στο Κίελο, με τρία ολοκαίνουρια υποβρύχια τύπου 214 εν αδρανεία στις δεξαμενές του Σκαραμαγκά, με το υποβρύχιο «Ωκεανός» χωρίς δοκιμές και με το πρόγραμμα στον αέρα, γιατί αυτή είναι η ουσία. Αυτή την κατάσταση ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε με τον επωφελέστερο τρόπο για το Πολεμικό Ναυτικό και για το Δημόσιο.






Αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμυνας: Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα που αφορά ασφαλώς στην εθνική άμυνα της χώρας, τα συμφέροντα του Π.Ν., αλλά και τα γενικότερα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας και του μέλλοντος του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα στη χώρα μας. Είναι γεγονός, και το βιώσαμε μετά τις εκλογές, ότι κληθήκαμε να διαχειριστούμε τετελεσμένα και σωρευμένα προβλήματα πάρα πολλών χρόνων, να διαχειριστούμε πράξεις, παραλείψεις, συμβατικά κενά, σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη για την ελληνική οικονομία. Πιστεύω ότι η πολιτική προσέγγιση που επιχειρήσαμε ευθύς εξαρχής, αλλά και το διαπραγματευτικό αποτέλεσμα, ανταποκρίνεται απολύτως, πρώτον στα συμφέροντα της χώρας, στο δημόσιο συμφέρον δηλαδή, ουσιαστικά στα συμφέροντα του Π.Ν. και τα συμφέροντα της εθνικής άμυνας της χώρας. Στις δεδομένες δε συνθήκες, ανταποκρίνονται πλήρως και στα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας με δεδομένα τα στοιχεία στα οποία αναφερθήκατε. Θα ήθελα από την πλευρά μου να θέσω ένα ζήτημα, το ζήτημα της τελικής τιμής των νέων υποβρυχίων τύπου 214, αν βεβαίως αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης, και μάλιστα σκληρής διαπραγμάτευσης, στην πορεία, αν μάλιστα αυτή η συμβατική τιμή είναι «με το κλειδί στο χέρι», δηλαδή περιλαμβάνει και όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα που ενσωματώνονται σε αυτού του τύπου υποβρύχια τύπου 214 ή είναι ξέχωρα. Απευθύνομαι περισσότερο προς τον αρχηγό ΓΕΝ, αν σε αυτή την τιμή την οποία διά της διαίρεσης βγάλατε, κύριε αρχηγέ, ενσωματώνονται πάνω και όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα που χρειάζεται ένα σύγχρονο υποβρύχιο τύπου 214.






Υπουργός Εθνικής Αμυνας: Αυτό που έχουν πει οι Γερμανοί είναι ότι δίνουμε μια «fix price without escalations». Τώρα αυτή είναι η διατύπωση του «framework agreement», θα έχουμε σκληρές διαπραγματεύσεις εν όψει της κατάρτισης της οριστικής συμφωνίας, η οποία θα εισαχθεί βεβαίως στο ΣΑΜ και στο ΚΥΣΕΑ και στη Βουλή προς κύρωση, όχι απλώς προς διατύπωση γνώμης.
Αναπληρωτής υπουργός Αμυνας: Βεβαίως κατά τις διαπραγματεύσεις θα πρέπει να διευκρινιστεί και το «without escalations», γιατί μπορεί να σημαίνει «without any further surprise» ή «without taking to account the current inflation» είναι πολλές οι ερμηνείες του «without escalations», θέλει μια εξειδίκευση. Εν πάση περιπτώσει, κύριε υπουργέ, συμφωνώ απολύτως, έχετε τη σύμφωνη γνώμη με την εισήγηση που κάνατε και πιστεύω ότι είναι μια κατ’ αρχήν κατάληξη συμφέρουσα για το Π.Ν., για την εθνική άμυνα της χώρας και για την εθνική οικονομία.






Αρχηγός ΓΕΣ (αντιστράτηγος Φραγκούλης Φράγκος): Εγώ θα ήθελα να αναφερθώ, κύριε υπουργέ, κυρίως στο ότι βγαίνουμε από ένα αδιέξοδο. Πραγματικά το Π.Ν. είχε ένα σοβαρότατο πρόβλημα. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τις εργασιακές συνθήκες αλλά και την παραγωγικότητα που έχουμε στις δύο χώρες, διότι αν εξαιρέσουμε τα ναυπηγεία στο Κίελο, που κατασκεύασαν την πρώτη μονάδα εκεί, στη συνέχεια η συμμετοχή του προσωπικού που εργάζεται στα ναυπηγεία του Γιουρτσούκ είναι τελείως διαφορετική. Οι μηνιαίες αποδοχές τους σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν του πλέον εξειδικευμένου τα 1.000 ευρώ τον μήνα και του κατώτερου τα 200 ευρώ. Επομένως, όταν μιλάμε για τιμές πρέπει να λαμβάνουμε και τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας. Δεν υπάρχουν εκεί στάσεις εργασίας, απεργίες, δεν χρονοτριβεί κανείς, δεν κάνει λευκή απεργία, δεν δημιουργεί προβλήματα στον εργοδότη και όλα αυτά συντελούν να έχουμε δυσκολία στο να παραλαμβάνουμε στον χρόνο τις παραγωγές. Από αυτά που γνωρίζω, όταν βλέπω το πρόγραμμα του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, το πότε θα μπει η τρόπιδα, πότε το πλοίο θα καταπλεύσει, το πότε το πλοίο θα γίνει επιχειρησιακά αξιοποιήσιμο τηρείται με θρησκευτική ευλάβεια και οι χρόνοι τηρούνται. Σ’ εμάς δυστυχώς εδώ, αυτή τη στιγμή, χωρίς να έχει ευθύνη το δικό μας Π.Ν., είμαστε εκτός με πολλά χρόνια απόκλιση και έχω τη βεβαιότητα ότι αυτά τα δύο υποβρύχια ασχέτως τού τι ακριβώς θα έχει η τελική διαπραγμάτευση ασφαλώς και θα είναι πιο τέλεια και πιο σύγχρονα από τα προηγούμενα. Ηδη έχουμε δεδομένο ότι ξεπεράστηκαν τεχνικά προβλήματα που υφίσταντο στο πρώτο υποβρύχιο και θα έχουμε και άλλες περισσότερες και ίσως σημαντικότερες βελτιώσεις, πέραν του ότι δεν εκσυγχρονίζουμε -επιτρέψτε μου την έκφραση«γριές» των 35 ετών για να τις καλλωπίσουμε και με ένα μηδενικό ίσως αποτέλεσμα. Αρίστη η επιλογή του Π.Ν. και η δική σας, κύριε υπουργέ, και νομίζω ότι πρέπει να συνεχίσουμε.






Υπουργός Εθνικής Αμυνας: Ευχαριστώ τον αρχηγό ΓΕΣ γιατί, και λόγω της μακράς εμπειρίας του ως στρατιωτικού ακολούθου και ακολούθου Αμυνας στην Αγκυρα, έχει μια πραγματική εικόνα όχι μόνο των στρατιωτικών αλλά και των βιομηχανικών δεδομένων της γειτονικής μας χώρας. Προφανώς πρέπει να λάβουμε υπόψη τις συνθήκες λειτουργίας της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Τουρκία, το εργατικό κόστος και όλα τα άλλα συμφραζόμενα της τουρκικής οικονομίας. Αυτό προφανώς το είχε κατά νου και ο κ. Βασιλάκος προηγουμένως όταν έθετε το ζήτημα των τιμών. Προφανώς θα πρέπει να μας απαντήσουν οι Γερμανοί ότι πρέπει να δούμε και αυτές τις παραμέτρους του τελικού κόστους. Αυτά θα ζητήσουμε να μας τα διευκρινίσουν με κάποιον τρόπο, κατά πάσα πιθανότητα με μια ειδική επιστολή τους, οι Γερμανοί συνομιλητές μας. Επισημαίνω απλώς τον απόρρητο χαρακτήρα της συζήτησης αυτής και την ανάγκη αυτή η ανταλλαγή πληροφοριών με τους Γερμανούς για το κόστος των τουρκικών υποβρυχίων να μη διεξαχθεί δημοσίως. Γιατί θα πρέπει να υπάρχει μια λεπτότητα χειρισμού του όλου θέματος για λόγους που είναι ευνόητοι.






Επισημαίνεται ότι και οι αρχηγοί ΓΕΕΘΑ, ΓΕΝ και ΓΕΑ συμφώνησαν απολύτως με την εισήγηση του κ. Βενιζέλου.






Και μπορεί το υπουρ- γείο Αμυνας να επι- χειρηματολογεί ότι η τιμή των 500 εκατ. ευρώ ανά υποβρύχιο είναι στα- θερή και μη αναπροσαρμοζό- μενη, ακόμη όμως κι αν το τί- μημα που θα καταβάλει η Τουρ- κία αναπροσαρμοστεί, η Αγκυ- ρα και πάλι αγοράζει τα υπο- βρύχια σε ασύγκριτα καλύτε- ρη τιμή απ’ ό,τι η Ελλάδα.






Με μια μέση ετήσια αύξηση τιμών 2% στην πενταετία, η τι- μή των τουρκικών υποβρυχίων θα αυξηθεί κατά 10%, δηλαδή η τιμή κάθε σκάφους θα δια- μορφωθεί στα 366 εκατ. ευρώ. Ακόμη κι αν οι Γερμανοί παρα- δώσουν στο τουρκικό Ναυτικό τα έξι σκάφη μία δεκαετία με- τά την ενεργοποίηση της σύμ- βασης (άρα ο αρχικός προϋπο- λογισμός θα επιβαρυνθεί με αύ- ξηση 20%), το τίμημα για κάθε τουρκικό υποβρύχιο θα προ- σεγγίσει τα 400 εκατ. ευρώ, δη- λαδή 100 εκατ. φθηνότερα από την τιμή που αγοράζει η Ελλά- δα τα ίδια υποβρύχια. Δημιουρ- γεί πολύ σοβαρά ερωτήματα η ευκολία με την οποία ο κ. Ευ- άγγελος Βενιζέλος προσπέρα- σε το γεγονός πως οι Τούρκοι αγοράζουν το ίδιο ακριβώς υπο- βρύχιο μισοτιμής.






Προκαλεί εντύπωση η πα- ράλειψη της πολιτικής και στρα- τιωτικής ηγεσίας του υπουρ- γείου Εθνικής Αμυνας να επι- βάλει μια ρήτρα που έχει μπει σε άλλες μεγάλες συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημά- των από τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Μια πρόβλεψη η οποία αναφέρει ότι, αν η κατα- σκευάστρια εταιρεία προσφέ- ρει σε άλλη χώρα καλύτερους όρους, η ελληνική κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα να απαι- τήσει τους ίδιους όρους, δηλα- δή να επιτύχει τη μείωση των τιμών με βάση την επωφελέ- στερη συμφωνία αγοράς του συγκεκριμένου όπλου.






Επισημαίνεται ότι η συγκε- κριμένη ρήτρα στο παρελθόν έχει ενεργοποιηθεί τουλάχι- στον μία φορά. Στην περίπτω- ση των δύο νέων γερμανικών υποβρυχίων που η κυβέρνηση παρήγγειλε τελικά τον Οκτώ- βριο του 2010, κανείς από τους υπουργούς που διαπραγματεύ- τηκαν με τους Γερμανούς και τους Αραβες δεν έπραξε το πα- ραμικρό προκειμένου να κατε- βάσει την τιμή παραγγελίας των δύο νέων σκαφών, τουλάχιστον στα επίπεδα του συμβολαίου που πέτυχαν οι Τούρκοι. Πραγ- ματική έκπληξη θα αισθανθεί όποιος διαβάσει την παρέμβα- ση που έκανε στην ίδια σύσκε- ψη ο αρχηγός του Γενικού Επι- τελείου Στρατού, αντιστράτη- γος Φραγκούλης Φράγκος, ο οποίος εμφανίστηκε να απο- λογείται και να δικαιολογεί το «καπέλο» του 50% ή των 333 εκατ. ευρώ για τα δύο υποβρύ- χια. Αφήνοντας κατά μέρος τον σχολιασμό της ουσίας των από- ψεων του αντιστράτηγου Φρά- γκου όσον αφορά στα… δεινά που προκαλούν οι απεργίες και οι στάσεις εργασίας και την ανταγωνιστικότητα των Τούρ- κων ναυτεργατών -στους μι- σθούς των οποίων επιχειρείται να συμπιεστούν οι αποδοχές και των Ελλήνων εργατών-, έχει πραγματικά αξία η προσπάθεια και η προθυμία του αρχηγού ΓΕΣ να δικαιολογήσει τα αδι- καιολόγητα. Ισως έχει τη δική του σημασία το γεγονός ότι ο αντιστράτηγος Φράγκος χαρα- κτήρισε «αρίστη» την επιλογή του κ. Βενιζέλου, δεδομένου ότι δεν έχει κρύψει τη φιλοδο- ξία του να ανελιχθεί στη θέση του αρχηγού ΓΕΕΘΑ.






Μετά την αποκάλυψη του γερμανικού περιοδικού «Der Spiegel» ότι για την αρχική πώληση των τεσσάρων υπο- βρυχίων τύπου 214 στην Ελλά- δα το έτος 2000 οι κατασκευά- στριες εταιρείες έδωσαν 55 εκατ. ευρώ για μίζες, η ελληνι- κή κυβέρνηση είναι εκτεθει- μένη. Διότι προχώρησε στην υπογραφή τελικής σύμβασης για αγορά δύο ακόμη υποβρυ- χίων με όρους που μόνο προ- νομιακοί δεν μπορούν να χα- ρακτηριστούν. Και τώρα ο κ. Βενιζέλος επιχειρεί να δικαιο- λογήσει όλους τους χειρισμούς του από τον νόμο 3885/2010, με τον οποίο η Βουλή εκλήθη να επικυρώσει τη συμφωνία που ο ίδιος συνομολόγησε με τους Γερμανούς.

Πηγή: Πρώτο Θέμα, Κυριακή 13/2/2011


Το είδαμε στην ιστοσελίδα του Π.Σ.ΘΕΡΜΟΠΥΛΑΙ

Δεν υπάρχουν σχόλια: