Κυριακή, 24 Απριλίου 2011

“Solo Türk” & το παιχνίδι της προπαγάνδας


Στα πλαίσια μιας οργανωμένης προσπάθειας Ψυχολογικών Επιχειρήσεων οι εξ ανατολών σύμμαχοι προχωρούν με αργά μεν αλλά σταθερά βήματα. Ο ακήρυχτος πόλεμος για το Αιγαίο που ξεκίνησε το Νοέμβριο του 1967, στην συνέχεια ατόνισε, για να κορυφωθεί από το 1974 και μετά, δεν περιλαμβάνει μόνο παραβιάσεις-παραβάσεις και αναχαιτίσεις που εξελίσσονται -όχι πάντα- σε αερομαχίες. Περιλαμβάνει και μια άλλη πιο άδηλη μορφή επιχειρήσεων, που κατατάσσονται στον Ψυχολογικό Πόλεμο, σε πεδία που ίσως να μην το περιμένει κανείς.


 Η Τουρκική Αεροπορία θα εορτάσει τα “100 της χρόνια” τον Ιούνιο του 2011 με μια αεροπορική επίδειξη (airshow) στο αεροδρόμιο της Σμύρνης. Εκεί θα παρουσιάσει το F-16 solo display (Solo Turk) πέραν του γνωστού από τις επιδείξεις του ανά τον κόσμο ακροβατικού σμήνους N-F5 “Τουρκικά Αστέρια”. Το βίντεο που ακολουθεί είναι χαρακτηριστικό: solo turk
Αξίζει να παρατηρησουμε ορισμένα σημεία:
1. Η παραγωγή έγινε από το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων Ανατολή.
2. Ατμοσφαιρικά πλάνα από τα σωστικά που παραπέμπουν σε ταινίες του Χόλυγουντ.
3. Κάμερες σε γερανούς για πανοραμικά πλάνα.
4. Πεντακάθαρα καταφύγια α/φων.
5. Ειδικές στολές προφανώς από υλικό nomex, που σημαίνει και ειδική παραγγελία.
6. Ειδικό λογότυπο το οποίο υπάρχει όχι μόνον στην πλάτη των παραπάνω στολών, αλλά και βαμμένο επάνω στο F-16 και την κάσκα του Εσγου Κελές που είναι και ο χειριστής που διακρίνεται στο εν λόγω βίντεο.
7. Εκτός από το εξ ολοκλήρου ειδικά βαμμένο F-16 με το μαύρο χρώμα ως βάση, τις επίσης μαύρες στολές τα σήματα την κάσκα κλπ, υπάρχει και ειδικός εξοπλισμός παραγωγής καπνού στα ακροπτερύγια, τα λεγόμενα smokewinders, όπως φυσικά και φωτοβολίδες.
8. Υπάρχει α/φος συνοδείας για να τραβά εναέρια πλάνα, εκτός από την κάμερα στο cockpit.
9. Υπάρχει α/φος εναέριου ανεφοδιασμού που ανεφοδιάζει το ειδικά βαμμένο F-16 του Εσγου Κελές.
Τα συμπεράσματα από τις παραπάνω παρατηρήσεις βγαίνουν εύκολα ως προς την βαρύτητα και την προσοχή που έδωσαν οι γείτονες στην παρουσίαση αυτή, την προεργασία, τα χρήματα και τον χρόνο που διέθεσαν.
Για να δούμε τι ισχύει στα καθ’ ημάς.
Τον Σεπτέμβριο του 2005 στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα, έλαβε χώρα το μεγαλύτερο airshow στην Ελλάδα κι ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Οι πολλές διεθνείς συμμετοχές, το πλήρες πτητικό πρόγραμμα, οι περίπου 200000 χιλιάδες επισκέπτες, τα εκατομμύρια των τηλεθεατών το καθιστούν μια μεγάλη επιτυχία τόσο σε οργανωτικό επίπεδο, μιας και το κόστος το ανέλαβαν οι ιδιωτικές εταιρίες που συμμετείχαν, χωρίς η ΠΑ να πληρώσει το παραμικρό, όσο και σε επίπεδο “δημοσίων σχέσεων”. Τα χιλιάδες πιτσιρίκια που μπολιάστηκαν με την Αεροπορική Ιδέα εκείνο το Σαββατοκύριακο θα φανούν στα μηχανογραφικά δελτία τα χρόνια που έρχονται. Η στρατολόγηση στελεχών μέσω της εικόνας που προέβαλε η ΠΑ είναι ο βασικός πυλώνας ενός airshow, αλλά όχι ο μόνος. Η προβολή καλής εικόνας συμβάλλει αποφασιστικά στο ηθικό των πολιτών, ειδικά σε δύσκολες καταστάσεις, και ανεβάζει το κύρος των Ενόπλων Δυνάμεων στην κοινή γνώμη.
Το δυσάρεστο είναι ότι η ΠΑ δεν συνέχισε την προσπάθεια, δεν τήρησε το χρονοδιάγραμμα που η ίδια είχε εξαγγέιλει, το 2006 εορτάστηκαν τα 50 χρόνια της 114ΠΜ με airshow που είχε ελάχιστες ξένες συμμετοχές, το 2007 λόγω των πυρκαγιών αναβλήθηκε ότι είχε ετοιμαστεί -και ήταν αρκετά κοντά στο μέγεθος του πρώτου “Αρχάγγελου”, το 2008 έγινε πάλι αεροπορική επίδειξη στην Τανάγρα, η οποία όμως δεν έτυχε της απαραίτητης προβολής με αποτέλεσμα η συμμετοχή του κόσμου να είναι λιγότερη από αυτήν του 2005. Το 2009 δεν έγινε αεροπορική επίδειξη παρά μόνον οι γνωστές στατικές εκθέσεις το Νοέμβριο, ενώ το 2010 η μόνη διαφοροποίηση από την προηγούμενη χρονιά ήταν η παρουσίαση της Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων με F-16 (F-16 Demo Team) “Ζεύς” με F-16C Block 52+, η οποία παρά το γεγονός ότι δεν αναφερόταν καθόλου στο σχετικό τηλεοπτικό σποτάκι, συγκέντρωσε χιλιάδες κόσμου στην Τανάγρα που έσπευσε να δει τους Αεροπόρους μας την Κυριακή που διεξάγονταν οι δημοτικές εκλογές. Για το 2011 δεν έχει ανακοινωθεί κάποια επίσημη εμφάνισή του, παρά το γεγονός ότι τα πληρώματα χρειάζονται εκπαίδευση για διατήρηση της διαθεσιμότητάς τους στον ρόλο αυτό.
Το 2011 συμπίπτει με την επέτειο των 100 χρόνων από την αποστολή των πρώτων Αξιωματικών του Ελληνικού Στρατού στην Γαλλία ώστε να εκπαιδευτούν ως Αεροπόροι. Ο Αρχηγός του ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Βασίλειος Κλόκοζας στην ημερήσια διαταγή του της 8ης Νοεμβρίου 2010 αναφέρει σχετικά:
“Ο εορτασμός της χρονιάς που έρχεται συμπίπτει με τα εκατό χρόνια δράσης της αεροπορίας. Το 2011 σηματοδοτεί τη συμπλήρωση ενός αιώνα αεροπορικής παρουσίας και ισχύος και εξασφαλίζει την κατοχύρωση της Πολεμικής Αεροπορίας μας ως μιας εκ των αρχαιοτέρων παγκοσμίως. Ήταν τότε που η «Επιτελική Υπηρεσία του Στρατού» όριζε τους τέσσερις πρώτους Αξιωματικούς της να απασχοληθούν «εις τα της στρατιωτικής αεροπλοΐας».
Θα ήταν όμως υπερβολή, υπό τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες, ο εορτασμός δύο διαδοχικών επετείων που ουσιαστικά αφορούν στο ίδιο αντικείμενο.
Το γεγονός αυτό, δεδομένου ότι η ιστορία της Αεροπορίας μας είναι ενιαία, θα τιμηθεί με κάθε δυνατή λαμπρότητα του χρόνου στην επέτειο των 100 χρόνων του Αεροπορικού Όπλου στη χώρα μας.”
Περιμένουμε λοιπόν η ΠΑ να οργανώσει την επέτειο που αξίζει στην Αεροπορία μας και τους νεκρούς της που έδωσαν το αίμα τους για την Ελευθερία μας, αλλά και για να εμπνεύσει τις νέες γενιές, να τους μεταδώσει την αγάπη για την Πατρίδα και την Αεροπορική Ιδέα, να τους φέρει κοντά στους άγρυπνους φρουρούς του Αιγαίου που πολεμούν ακόμα και εν καιρώ ειρήνης για να κοιμόμαστε εμείς ήσυχοι.

Από το STRATEGY REPORT

Δεν υπάρχουν σχόλια: